Privacy en Cookies

Voor een volledige werking plaatst deze website cookies op uw computer. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics. Deze informatie helpt ons bij het verbeteren van onze website. De cookies bevatten anonieme informatie en blijven maximaal 2 jaar in uw browser aanwezig. Lees meer

Verkeersstromen in beeld en actuele informatie optimaliseren met Fosim.

Hoe zorg je ervoor, dat één van de belangrijkste hulpmiddelen van Rijkswaterstaat, niet alleen nu maar ook in de toekomst vlekkeloos blijf draaien op de nieuwste besturingssystemen?

Het is een tool die is ontwikkeld voor Rijkswaterstaat en ook wordt gebruikt door projectontwikkelaars van grote infrastructurele projecten, ook onderwijsinstellingen mogen het gebruiken voor onderzoek.

- Jeroen Warmerdam, projectleider bij Enigmatry.

Uitdaging:

Nederland is klein en onze wegen worden intensief gebruikt. Een goede indeling van verkeersknooppunten is daardoor belangrijk, nu en in de toekomst. Zo’n twintig jaar geleden bedacht een aantal studenten en onderzoekers aan de TU Delft een oplossing. Ze ontwikkelden een tool die verkeersdrukte in beeld kan brengen en kan voorspellen waar knelpunten en files ontstaan. Het is een systeem met een grote rekenmodule, die tot op de dag van vandaag door Rijkswaterstaat en partners wordt gebruikt.

'Fosim is een hulpmiddel van Rijkswaterstaat waarmee ze het verkeer op knooppunten, op- en afritten kunnen simuleren. Ze kunnen dus auto’s en andere voertuigen in de simulatie op de weg laten rijden en daarmee zien wanneer het te druk wordt en er files kunnen ontstaan.' Aldus Jeroen Warmerdam, projectleider bij Enigmatry.

Het systeem draait op een oud besturingssysteem en oude software. Er is daarmee een kans dat bijvoorbeeld na een windows update, het systeem niet goed meer werkt.

Unieke software, voor Nederlandse situatie.

'Wat het systeem uniek maakt, is dat het volledig is ingericht op de Nederlandse situatie. Er zijn andere tools en systemen waarmee je simulaties kunt maken, maar er is geen ander systeem dat volledig is aangepast aan de Nederlandse situatie. De gebruikers voeren informatie in over de drukte op de weg en het systeem is gekalibreerd op de Nederlandse weggebruiker. Het houdt dus rekening met het weggebruik en gedrag van de Nederlandse bestuurder, bijvoorbeeld hoe snel Nederlanders inhalen en optrekken.'

Ongeveer 12 jaar geleden heeft Enigmatry het systeem overgenomen van de TU Delft en is ondertussen bezig met de doorontwikkeling van een belangrijk onderdeel. 'Rijkswaterstaat en Enigmatry besloten om het systeem deels te herbouwen. Het systeem opnieuw opbouwen kost tijd, maar het is de moeite waard. ‘Rijkswaterstaat heeft ongeveer een jaar geleden een analyse gemaakt waarin ze onderzocht hoe belangrijk de software is, daaruit bleek dat de meerwaarde groot is voor de ontwikkeling van de Nederlandse wegen. Dus hebben ze besloten om hierin te investeren. En het fijne hieraan is dat we het systeem niet alleen toekomstbestendig maken, maar ook gelijk rekening kunnen houden met nieuwe toepassingen.’

Fosim is van origine een desktop applicatie. Maar ondertussen ontwikkelen we natuurlijk steeds meer web based applicaties. Voor gebruikers is dit toegankelijker en daarnaast zijn wijzigingen makkelijker door te voeren.

Jeroen Warmerdam, projectleider bij Enigmatry

Van desktop naar web based.

Het team van Enigmatry besloot het beste van beide werelden te combineren. ‘De software is enorm rekenintensief, dus de gebruiker heeft meestal een device nodig die dit goed kan dragen. Daarom bouwen we ook nu weer een desktop applicatie, maar het is voor onze opdrachtgever wel fijn om in de toekomst te kunnen switchen. Daarom is de techniek die we gebruiken wel gebaseerd op die van webapplicaties.’ 

‘De wereld van webapplicaties is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Er zijn meer mogelijkheden en hulpmiddelen beschikbaar. Daarnaast is het ontwikkelen van een webinterface sneller, dan het ontwikkelen van een desktop interface. Daarom ontwikkelen we een webapplicatie en integreren het met framework xElectron om het ook als een desktopapplicatie te kunnen gebruiken, maar kunnen we in de toekomst alsnog de overstap maken naar een webapplicatie. Mocht onze opdrachtgever de stap willen maken, dan is dat een fluitje van een cent. Het is nu bijvoorbeeld al mogelijk om te testen in een browser.'

Het team van Enigmatry bouwt een desktop applicatie, die achter de schermen eigenlijk een webbased applicatie is.

Jeroen Warmerdam, Projectleider bij Enigmatry

Gebruikersinterface opnieuw opbouwen.

Het team van Enigmatry bouwt niet het hele systeem opnieuw op. ‘We maken heel duidelijk onderscheid tussen de gebruikersinterface en de rekenkern. De rekenkern berekent wat de Nederlandse bestuurders doen.’ Dit is het profiel wat al vijftien jaar lang wordt gefinetuned en dit hoeft Enigmatry niet aan te passen, want dat is juist zo’n ontzettend sterk onderdeel van dit systeem. Dat betekent niet dat Enigmatry geen aandacht besteedt aan de rekenkern. ‘We brengen onderscheid tussen software voor de rekenkern en software voor de gebruikersinterface zelf aan. Daarna willen we de rekenkern omzetten naar C++, zonder afhankelijk te zijn van specifieke omgevingen, zoals voorheen Borland.’ Naast de rekenkern is er ook de gebruikersinterface, hierin kunnen gebruikers van het systeem de wegen inrichten. En dit deel wordt wel opnieuw opgebouwd, daarmee is het systeem toekomstbestendig en komt er ruimte komt voor nieuwe toepassingen in het systeem. 

Inmiddels kunnen we oude wegconfiguratie inlezen en op het scherm tonen. De gebruiker kan ook al alle wijzigingen aanbrengen die voorheen mogelijk waren. Zelfs de eerst auto’s rijden al. Maar er moet nog goed getest worden, ook door eindgebruikers.

- Jeroen Warmerdam, projectleider bij Enigmatry

Een van de dingen die het team van Enigmatry graag wil oppakken is hoe het 'strook wisselgedrag' nu is geregeld in de gebruikersinterface. ‘De software doet een voorstel voor 'strook wisselgedrag' en kan daarmee dus een prognose geven wanneer de eerste mensen van strook gaan wisselen, maar ook berekenen wat het punt is waarop de rest van de mensen weet dat ze echt van rijbaan moeten gaan wisselen. Deze mensen benutten de kleinere gaatjes op het wegdek. De gebruiker van het systeem kan dit gedrag beïnvloeden, bijvoorbeeld door matrixborden te plaatsen of de weg anders in te delen. Dit kan nu al in het systeem, maar in de toekomst willen we dit nog mooier en overzichtelijker maken.’ 

Het team van Enigmatry is eind 2019 gestart met het project en de eerste resultaten zijn zichtbaar. In de tweede helft van 2020 zal de nieuwe Fosim gebruikt kunnen worden waarvoor het bedoeld is: minder files.

Neem contact met ons op.

Wil je meer weten over dit project en hoe wij jou kunnen helpen? Wij helpen je graag verder!

Neem contact op via:

Email: sales@enigmatry.com

Telefoon: 010 - 240 99 29

Verkeersstromen in beeld en actuele informatie optimaliseren met Fosim.

Enigmatry herbouwde deels een 20 jaar oude tool voor Rijkswaterstaat en maakte het futureproof. Het doel: minder files.